Historisch overzicht TTV Sittard

In 1960 benaderde pater Janssen van parochie Leyenbroek Wil Elschott met het verzoek om een activiteit voor jongeren in de parochie op poten te zetten. Wil had zelf vroeger getafeltennist in zijn geboortewijk Overhoven en wilde dit nu ook hier gaan doen. Zijn buurman Wil de Vaan werd meegevraagd en samen gingen ze aan de slag. Hun onderkomen was het Parochiecentrum in Leyenbroek aan de zoom van de Kollenberg. Dus de naam Tafeltennisvereniging Kollenberg was voor de hand liggend. Als oprichtingsdatum werd 16 Augustus 1960 genoteerd. Het aantal leden varieerde in de eerste jaren tussen de 25 en 45 leden. In eerste instantie voornamelijk jeugdleden, maar naderhand ook schoorvoetend volwassenen en recreanten. Aan de competitie werd na enkele jaren ook succesvol deelgenomen en zo kreeg de vereniging steeds meer body.

Het 1e jaar was Wil voorzitter en Willy secretaris maar in het 2e jaar wisselden zij van functie en bleef Willy 11 jaar voorzitter.

Hij werd opgevolgd door Gied Alofs die 5 jaar de voorzittershamer hanteerde.

Wim Elschott was vervolgens van 1978 tot en met 1998 voorzitter en werd opgevolgd door Marcel Hundscheidt. Sinds 2020 is Bart Ploemen voorzitter van de club. Marcel kreeg zelfs na al zijn inzet in die 22 jaar voorzitterschap de speld van verdienste van de burgemeester, net zoals Wim Elschott dezelfde prijs in 2004 ook reeds ontvangen had.

In al die jaren is de vereniging tot bloei gekomen en werd er met senioren en jeugd aan de afdelingscompetitie deelgenomen met wisselend succes en de laatste jaren speelt men met meerdere teams in de landelijke competitie. Momenteel is TTV Sittard een van de grootste tafeltennisverenigingen in Limburg.

In 1974 kwam het 1e clubblad uit dat meer dan 45 jaar is verschenen.

In 1975 werd het 15 jarig jubileum uitbundig gevierd in het parochiecentrum met een receptie en feestavond.

In 1980 werd het 20 jarig jubileum van de club gevierd met onder meer een bootreis op de Maas.

In 1983 werd het Parochiecentrum als een niet echt ingerichte sportaccommodatie verruild voor sportcomplex Carperion

In 1985 werd het 25 jarig bestaansfeest gevierd in café-restaurant Het Sieske met een spetterende feestavond en vele genodigden.

In 1990 werden de Limburgse kampioenschappen in de Sittardse Sporthal door ons georganiseerd en in 2000 vonden deze wederom plaats maar nu in de Sittardse Sporthal en de Collegehal. Beide evenementen waren een groot succes.

Onze grote wens een eigen accommodatie te hebben werd door de Gemeente gehonoreerd in 1991 met wel het nadrukkelijke verzoek hier samen intrek te nemen met tafeltennisvereniging Limbrichterveld.

Na een fikse verbouwing vond in 1992 de officiële opening plaats.

In 1994 vond de fusie tussen Kolleberg en Limbrichterveld plaats en ging de nieuwe vereniging onder de naam Tafeltennisvereniging Sittard verder.

In 2000 en 2010 werden respectievelijk het 40 en het 50 jarig jubileum in onze eigen accommodatie gevierd met een receptie en een geweldige feestavond.

In 2019 werd ons tafeltenniscentrum grondig gerenoveerd, waarbij het natte gedeelte (Douches, Kleedlokalen etc…) helemaal werd gesloopt en weer opgebouwd. Ook werd er in hetzelfde jaar een geheel nieuwe website opgezet.