Verslag kwartfinale Nationale Jeugdmeerkampen in Almere

Zondag 4 december zijn in Almere de kwartfinales van de Nationale Jeugdmeerkampen gehouden. Na de sterke lichting met onder andere Tom K, Yaelle en Caitlynn heeft TTV Sittard nadien vele jaren geen of nauwelijks deelnemers gehad in de landelijke ronden van de Nationale Jeugdmeerkampen. Maar de club gaat weer langzaam de goede kant op: Dit jaar plaatsten zich namens TTV Sittard drie spelers: Boo, Juul en Jens.

Met 2 auto’s volgeladen met spelers, coaches en ouders/broer gingen we zondagochtend vroeg op pad. Het toernooi werd gespeeld in een grote sporthal met 2 zalen onder 1 dak. Gelukkig mochten alle Sittard deelnemers in dezelfde zaal spelen en konden we een plek op de tribune bemachtigen van waaraf we onze 3 deelnemers allemaal konden zien.

“Team” Almere voor de Topsporthal aldaar. V.l.n.r. Marijke, Boo en Juul Ploemen, Audrey, Jens & Jorn Bontemps, Rob Gubbels, Roy Raeven en Ties Bontemps. Niet op de foto: Bart Ploemen

Boo had een zware opgave bij de Meisjes Onder 15. Ze moest bij de eerste 3 eindigen om zich te plaatsen voor de volgende ronde en dat is geen gemakkelijke opgave wanneer er twee meiden in de poule zitten met een ELO-rating die ongeveer 500 punten hoger is dan je eigen. Haar eerste partij tegen Sara Quax was meteen een sleutelpartij. Boo kwam heel sterk uit de startblokken en won 11-3. De tweede game was heel spannend en wist ze op het nippertje te winnen met 15-13. Daarna walste ze de derde game weer vol zelfvertrouwen over haar tegenstandster heen: 11-3. Vervolgens kwamen de twee min of meer ingecalculeerde verliespartijen tegen Floortje Gerritsen en Faya Vooijs. De vierde partij tegen Aafke Greydanus was het er op of er onder voor Boo. Ze had het heel lastig en kwam 1-2 in games achter. De vierde game was kantje boort: 13-11 winst. De vijfde game ging het spel gelukkig weer lopen: 11-4. Daarmee was Boo al door want ze had van haar twee concurrenten voor plaats 3 gewonnen en die konden haar in de laatste ronde niet meer inhalen. Boo sloot de poule in stijl af met een 3-0 overwinning tegen Esmee Folkers.

Hal 2 in Almere

Juul had vorig jaar het toernooi bij de Meisjes Onder 11 gewonnen. Dit jaar zal dat een stuk lastiger gaan worden want Juul speelt nu Meisjes Onder 13. Daar zitten dus ook meisjes bij die een jaar ouder zijn dan haar en een aantal daarvan zijn behoorlijk goed. Zo kwam Juul tegen Yenthe Salden met 0-2 in games achter. Ze knokte zich echter terug en won die wedstrijd alsnog met 3-2. De laatste wedstijd van Juul tegen Natalia Kerr was een waar gevecht waar beide speelsters ook vocaal duidelijk van zich lieten horen. Ondanks haar oppep-kreet “puntje” ging het voor Juul die wedstrijd mis in de vijfde game. Ze knokte als een leeuwin maar was naar het einde toe net een aantal keren te gehaast en zag haar tegenstandster de laatste game 9-11 winnen. Maar niet getreurd: Met haar tweede plaats heeft ze zich overtuigend geplaatst voor de finale en daarin zal ze supergemotiveerd zijn om revanche te nemen op Natalia.

Jorn Bontemps zorgt voor de koffie voor de enigszins gespannen ouders tijdens de wedstrijden van Jens, Juul & Boo.

Jens speelde bij de Jongens Onder 11 en voor hem was het de eerste keer dat hij ver weg in het land een tafeltennistoernooi in een grote zaal speelde. In een grote sporthal spelen is anders dan in een kleinere competitie zaal, er is veel meer afleiding tijdens de wedstrijd door rumoer in de zaal, ballen die langs vliegen en de vele mensen die op en neer lopen. In het begin vond Jens het wel spannend maar toen hij eenmaal aan het spelen was vond hij het vooral leuk. Omdat er bij de jongens Onder 11 niet zo veel deelnemers zijn plaatsen de nummers 1 en 2 van de poules zich rechtstreeks voor de finale en krijgen alle andere spelers een herkansing tijdens de halve finale in Nijmegen. Een jongetje was duidelijk beter dan Jens en een duidelijk minder. De andere drie tegenstanders waren van hetzelfde  niveau als Jens en deze wedstrijden waren allemaal spannende 4 en 5 setters. Jens maakte de mooiste punten tijdens zijn wedstrijden als hij geduldig de rally opbouwde om een geschikte bal af te wachten om te scoren.  Jammer genoeg was hij ook soms te ongeduldig waardoor de tegenstanders van zijn fouten konden profiteren. Jens werd uiteindelijk vierde met 2 gewonnen en 3 verloren partijen. Het was een leerzame ervaring voor hem.

Vader Ties Bontemps bekijkt de wedstrijden van zijn jongste zoon Jens vanaf de tribune.

Op de terugreis zijn we nog samen met de delegatie uit Elsloo met zijn allen een hapje gaan eten bij een gele M. Het was een gezellige en geslaagde dag. De volgende ronde is de halve finale op zondag 5 februari 2023 in Nijmegen. Daar mogen Boo en Jens proberen ook een plekje in de Finale te bemachtigen waar Juul zich al voor heeft geplaatst.
Door: Rob Gubbels

Coach Rob besteld zijn welverdiende Nuggets en is zichtbaar blij met het verloop van de dag!
Nog even op het eten wachten om vervolgens samen met de delegatie van TTV Elsloo ’72 deze gezellige dag af te sluiten.