De jeugd heeft de toekomst!

Sinds twee weken komen elke maandag tussen de 45 en de 60 schoolkinderen bij ons tafeltennissen. Iedere week, minimaal één jaar lang! Dit onder begeleiding van professionele trainers, enthousiaste vrijwilligers én leerkrachten van de basisschool.

Rachel, Lisa en Anita verwelkomen elke week 46-60 jonge tafeltennissers.

Net als vele sportclubs zijn ook wij altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe jeugdleden. De jeugd heeft per slot van rekening de toekomst. We hebben al een leuke groep jeugdleden, goede trainers en prachtige faciliteiten, maar nét als bij andere sporten komen jonge leden niet vanzelf aanwaaien.

Hoe verrast was ik toen ik op 8 februari jl. een mail ontving van Susanne Suykerbuyk van Kindcentrum Sittard, met daarin deze zin;
“We zoeken clubs en verenigingen in de regio die onze leerlingen onder schooltijd kennis willen laten maken met hun sport.”
Wat een kans!… En wat een uitdaging!

Kindcentrum Sittard is voortgekomen uit 3 voormalige basisscholen: openbare basisschool De Sjtadssjool, basisschool De Tovertuin en basisschool De Baandert. Deze scholen liggen alle drie dicht bij ons clubhuis.
Het kindcentrum biedt hun leerlingen, naast het reguliere onderwijspakket, ook de zg. “Wereldtijd” aan. In de wereldtijd mogen kinderen hun interesse of talent ontdekken en inzetten bij de diverse activiteiten die worden aangeboden. Zo kunnen de kinderen binnen de schooltijd deelnemen aan o.a. muziek-, theater-, dans-, Yoga-, natuur- en wetenschapslessen. Maar ook een voetbalclub, een tafelvoetbaltrainer en nu dus ook een tafeltennissers krijgen een kans om deze kinderen actief te begeleiden. Zo komen de kinderen met verschillende sporten en diverse culturele instellingen in aanraking.

Een week na het eerste mailtje ben ik aangeschoven bij een (digitaal) overleg betreft de Wereldtijd. Tot mijn verbazing zaten zeer diverse partijen aan tafel. Van subsidieverstrekkers tot sportclubs, van docenten tot muzikanten, van sponsoren tot politici. Kindcentrum Sittard heeft een mooi netwerk opgebouwd waarmee ze dit unieke concept vormgeven. Uiteraard heb ik deze kans snel aan de andere bestuursleden voorgelegd en mijn enthousiasme kenbaar gemaakt.

Samen met Sam Geuskens, René Hoeksema heb ik de mogelijkheden en risico’s van het aangaan van dit avontuur overwogen. Vervolgens zijn we trainers gaan werven. Ons eerste telefoontje was metéén raak! Rachel Gerarts reageerde direct heel enthousiast.

Voor de mensen die Rachel niet goed kennen, Rachel ademt ‘een en al tafeltennis’. Zo is ze naast gediplomeerd TT3 tafeltennistrainster ook 3e Bundesliga speelster van SV DJK Holzbüttgen, bestuurslid van TTV Heerlen én lid van onze vereniging. Voor haar is er niets mooiers dan jongeren enthousiasmeren voor onze sport.

Rachel Gerarts in actie!

Het is haar gelukt om de maandagen voor dit project vrij te maken. Via Ron van Enckevort, afdelingsondersteuner van NTTB Limburg, zijn we in contact gekomen met Anita Slakhorst van Quick’72 uit Schimmert. Anita heeft ruime ervaring in het trainersvak en ook zij heeft zich als hoofdtrainer aan dit project gecommitteerd.

Met dank aan Rachel sloot Lisa Bosch van TTV Heerlen zich bij dit project aan. Lisa is samen met onze trainers Jos, Tom en Max deelneemster aan de TT2 opleiding van de NTTB en doet zo als vrijwilliger ervaring op door het assisteren van Rachel en Anita. Om het team te completeren hebben Arno Donners en Joop Veldkamp zich als vrijwillige assistenten aangemeld. Voor de zomer hadden we het “team Wereldtijd” compleet!

Alle maandagen waarop de kinderen school hebben, komen nu vier groepen bij ons sporten:

• 9.00-10.00 uur              taalschool         o.l.v. Rachel en Lisa
  • 10.45-11.45 uur            groep 3-4         o.l.v. Racel en Lisa
  • 13.15-14.15 uur            groep 5-6         o.l.v. Anita, Rachel en Lisa
  • 14.15-15.15 uur            groep 7-8         o.l.v. Anita, Rachel en Lisa

In elke groep zitten tussen de 6 en 15 kinderen. Per kwartaal komt er een nieuwe groep waardoor zo veel mogelijk verschillende kinderen met onze sport in aanraking komen. Op het einde van elk kwartaal is er een ouder-kind-dag, waarbij ook de ouders een kijkje mogen komen nemen op onze club.

Aan het einde van het schooljaar overwegen de trainers het organiseren van een heus bassischool kampioenschap of ‘Wereldtijd kampioenschap” zodat de kinderen kunnen laten zien wat ze geleerd hebben.

Bijgaande foto’s zijn de afgelopen weken genomen op de eerste trainingen. Mochten jullie het leuk vinden om een kijkje te komen nemen, doe dat dan gerust. Komen helpen mag ook, onze trainers kunnen altijd hulp gebruiken van leden die een balletje kunnen aanspelen.

Vragen of interesse? Mail dan even naar media@ttv-sittard.nl

Namens het bestuur van TTV Sittard wil ik afsluiten met het bedanken van Susanne Suykerbuyk van Kindcentrum Sittard dat ze ons voor dit project heeft benaderd. Ook willen we Rachel, Anita, Lisa, Joop en Arno heel, heel hartelijk danken voor hun inzet!

Tot snel ‘op de club’!

Bart

Arno Donners helpt regelmatig een handje mee om de kinderen de ‘fijne kneepjes’ van onze sport te leren.