Aan tafel met… Tom Kasperski

Elke keer wordt een lid, vriend of sponsor van de club geïnterviewd.
In deze editie zitten we aan tafel met Tom Kasperski
.

Vertel eens iets over jezelf?

Ik ben 23 jaar en woon in Sittard. Vanaf 1 maart werk ik bij Zuyderland als data scientist en vind dit een leukere uitdaging dan mijn vorige baan. Ik ben nu ook bezig met de trainingsopleiding TT2 samen met Max en Jos. Deze opleiding is begonnen in januari en we zullen het hopelijk afronden komende zomer. Inmiddels hebben we twee leerzame ochtenden erop zitten (online). Wel viel het op te merken dat Jos veel aan het water zat. Ik geef nu ook samen met Jos training buiten aan alle jeugdleden onder de 27. Dit om er toch voor te zorgen dat de conditie bij de jeugd toch nog een “beetje” op peil blijft.

Hoe ben je bij TTV Sittard terecht gekomen?

Vanaf mijn vierde heb ik Judo en nunchakudo gedaan. Nunchackudo is een sport waarbij je met twee geel zwarte stokjes van foam tegen elkaar gaat duelleren. Daarnaast was er ook een ander gedeelte dat je met de stokjes van foam trucjes deed op muziek. Na 10 jaar deze sporten beoefend te hebben was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Verder brak ik op dat moment mijn enkel tijdens het judoën en kon ik niet meedoen aan het LK. Dit was voor mij het moment om een switch te maken na een andere sport. Ik had al jaren een tafeltennistafel in de tuin waarop ik al veelvuldig tegen mijn vader speelde. Zo kwam het ervan dat ik met mijn gebroken enkel op de eerste training bij Sam en René verscheen. Ook zagen zij tot hun grote schrik dat ik de penhoudergreep had aangeleerd. Er was heel wat werk nodig om dit afgeleerd te krijgen.

Wat mis je het meest nu je even niet naar de club toe kan komen?

Ik mis vooral het trainen zelf om mijn energie kwijt te kunnen na een dag werken en ook de zaterdagen om lekker te kunnen sporten met een team. Naast het sporten vond ik het ook altijd gezellig om op een vrije zaterdagmiddag lekker te komen kijken en om dan de thuisteams aan te moedigen tijdens het drinken van een lekker biertje.

Wat is je leukste ervaring bij TTV Sittard?

Ik heb meerdere leuke ervaringen gehad bij TTV Sittard en zal een paar benoemen. Tijdens een van de eerste jaren stond Tom Pelzer vaker op zondagen al om 7 uur voor de deur om af te reizen naar de Nederlandse jeugdmasters. Dit was het moment dat wel al om 9 uur in Assen moesten zijn maar ondanks de vroege tijd waren dit soort toernooien altijd gezellige en sportief gezien leuke dagen. Een ander soortgelijk moment was toen ik met Rene en pap ’s ochtends vroeg naar Amsterdam vertrok om te strijden voor een B licentie en we die zonder enige verwachting binnen haalden. Afgelopen carnaval vond ik ook een heel leuk moment. Het was toen heel gezellig en hebben toen ook wat drankjes gedronken. Een andere leuke ervaring vond plaats in het najaar van 2019, toen al veel van mijn leeftijdsgenoten de Wil Elschott hadden gewonnen, lukte het mij dan uiteindelijk ook. Ik had toen wel veel geluk want Sam, die toen ook nog in de running was en ook jarig was, had een offday toen hij bij Redstars speelde. Ik had toen op die manier toch een goede basis gelegd om de week erna de trofee binnen te halen.

LK Panningen 2013

Wanneer heb jij lekker gespeeld?

In een van de eerste jeugd competitie wedstijden moesten we naar Bartok en John was toen net onze coach geworden. Ik kwam toen al redelijk snel met 9-2 achter maar wist de game toch nog te winnen. Hier was wel heel wat goede coaching voor nodig om toch de vechtlust in mij aan te wakkeren. Verder waren mijn tijden in het landelijk B een periode waarin ik lekker speelde en veel wedstrijden deed winnen. zo belandde ik zelfs een keer met mijn team langs de tennisbanen in Yerseke en er was nog niemand te bekennen op de tafeltennisverening. Maar uiteindelijk kwam er toch nog iemand om de deuren te openen.

Heb je nog een bijzondere hobby of eigenschap of een afwijking?

Toen ik nog bezig was met Nunchakudo ben ik Europees kampioen geworden in de lengteklasse kleiner dan 155 cm met het onderdeel vechten. Ook heb ik op mijn veertiende de zwarte band gehaald. Je hoeft echter niet bang voor mij te zijn haha, want je mag namelijk de nunchakoos niet openbaar bij je hebben. Zie via onderstaande link hoe Tom Europees kampioen werd in 2009.
European Championship Nunchaku 2009 – Tom Kasperski VS Jelmer Groeneveld Kumite -1.55 meter – YouTube

Wat is een typische uitspraak van Tom?

De biertjes komen pas na de wedstrijden.